10- Bazı Rüyaların Peygamberimiz (ﷺ) Tarafından Yorumlanması
Sünen-i Tirmizi: 30 - RÜYA KİTABI: 10- Bazı Rüyaların Peygamberimiz (ﷺ) Tarafından Yorumlanması
Tarih: 22 Mart 2024 Cuma0 cevap verildi, 1 değerlendirme yapıldı, 2 görüntülendi.
Bu sayfa 22.03.2024 tarihinden itibaren 2 defa görüntülendi.
10- Bazı Rüyaların Peygamberimiz (ﷺ) Tarafından Yorumlanması
2456- Ebû Bekre (رضي الله عنه)'den rivâyete göre: “Bir gün Rasûlüllah (ﷺ), rüya göreniniz var mı? diye sordu. Bir adam ben gördüm dedi ve şöyle anlattı: Sanki bir terazi gökten indi. Sen ve Ebû Bekir, tartıldınız, sen Ebû Bekir'den ağır geldin sonra Ebû Bekir ile Ömer tartıldı. Ebû Bekir ağır geldi. Ömer ve Osman tartıldılar. Ömer ağır geldi sonra terazi kaldırıldı. Bunun üzerine Rasûlüllah (ﷺ)'in yüzünde hoşnutsuzluk eseri gördük.” (İbn Mâce: Rüya: 7; Müslim, Rüya: 3)
Tirmizî: Bu hadis hasen sahihtir.
2457- Âişe (راضي عنها)'dan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (ﷺ)'e; Varaka'dan sorulmuştu da Hatice (راضي عنها) şöyle demişti: O seni tasdik etmişti fakat sen kendini ortaya koymadan önce vefat etmişti. Bunun üzerine Rasûlüllah (ﷺ) şöyle buyurdu: Rüyamda bana Varaka gösterildi üzerinde beyaz bir elbise vardı. Eğer Cehennemliklerden olsaydı başka bir elbise olurdu.” (Müsned: 23231)
Tirmizî: Bu hadis garibtir. Osman b. Abdurrahman hadisçiler yanında pek sağlam biri sayılmaz.
2458- Abdullah b. Ömer (رضي الله عنه)'den Peygamber (ﷺ)'in, Ebû Bekir ve Ömer hakkındaki rüyası rivâyet edilmiştir. Rasûlüllah (ﷺ) buyurdular ki: “İnsanları bir kuyunun başında toplanmış gördüm. Ebû Bekir bir veya iki kova su çekti kendisi zayıftı Allah onu bağışlasın, sonra Ömer kalktı ve su çekmeye başladı su kovası kocaman bir kaba dönüştü onun yaptığı işi yapabilecek hiçbir cesur kimse görmedim. Sonunda insanlar ve develeri suya kandılar da develerini ağıllarına kapadılar.” (Buhârî, Ta'bir: 28; Müslim, Fedail: 2)
Tirmizî: Bu konuda Ebû Hüreyre'den de hadis rivâyet edilmiştir.
Bu hadis İbn Ömer rivâyeti olarak sahih garibtir.
2459- Abdullah b. Ömer (رضي الله عنه)'den Peygamber (ﷺ)'in rüyası nakledilmiştir. Peygamber (ﷺ) buyurdular ki: “Saçları dağınık siyah bir kadın gördüm Medîne'den çıktı ve bir ovaya dikildi kaldı. Burası Cuhfe'dir. Ben bunu Medîne'nin vebası olarak yorumladım veba Cuhfe'ye nakledilecektir.” (Buhârî, Ta'bir: 41; Dârimî: Rüya: 13)
Tirmizî: Bu hadis hasen sahih garibtir.
2460- Ebû Hüreyre (رضي الله عنه)'den rivâyete göre, Peygamber (ﷺ) şöyle buyurmuştur: “Ahir zamanda müminin rüyası hiç yalan çıkmayacaktır. Onların rüyalarının en doğru olanı sözü en doğru olanın rüyasıdır. Rüya üç çeşittir; Güzel rüya Allah tarafından müjde ve sevinç vesilesidir. İkinci çeşit rüya insanın günlük yaşantısında zihnini meşgul eden şeylerden kaynaklanan rüyadır. Üçüncüsü ise şeytan tarafından üzüntü veren kâbûslu rüyadır. Biriniz hoşlanmadığı bir rüya görürse onu kimseye anlatmasın kalkıp namaz kılsın. Ebû Hüreyre, Peygamber (ﷺ)'in şöyle dediğini aktardı: “Ayağa bağlanan zincirlerden hoşlanırım fakat boyuna vurulan zincirlerden hoşlanmam çünkü ayağa vurulan zincir dinde sebatlı olunacağını ifade eder.” Ebû Hüreyre Rasûlüllah (ﷺ)'in şöyle devam ettiğini söyledi: “Müminin rüyası peygamberliğin kırk altıda biridir.” (Müslim: Rüya: 1; İbn Mâce: Rüya: 3)
Tirmizî: Abdulvehhab es Sekafî bu hadisi Eyyûb'tan merfu olarak rivâyet etti Hammad b. Zeyd ise yine Eyyûb'tan mevkuf olarak rivâyet etmiştir.
2461- Ebû Hüreyre (رضي الله عنه)'den rivâyet göre: Rasûlüllah (ﷺ) şöyle buyurdu: “Rüyada iki kolumda iki altın bilezik gördüm. Altın bilezik takınmam beni üzdü derken bana o iki bileziği üfle diye vahyedildi. Bende üfleyince uçup gittiler. Bu iki bileziği benim peygamberliğimden sonra ortaya çıkacak iki yalancı peygamberle yorumladım. Biri Yemame'den çıkan Müseylime diğeri de San'a'dan çıkan Ansî'dir.” (İbn Mâce, Rüya: 10; Müslim, Rüya: 4)
Tirmizî: Bu hadis sahih hasen garibtir.
2462- İbn Abbâs (رضي الله عنه)'den rivâyete göre, şöyle demiştir: Ebû Hüreyre şöyle bir hadis anlatırdı: “Adamın biri Rasûlüllah (ﷺ)'e gelerek dedi ki: Bu gece Rüyamda bir bulut gördüm ondan bal ve yağ akıyordu. İnsanlarda elleriyle o bal ve yağdan alıyorlardı; Kimi çok çok alıyor kimi de az alıyordu. Gökten yere uzatılmış bir ip gördüm.”
Ey Allah'ın Rasûlü! baktım ki siz o ipe tutundunuz ve yükseldiniz, sonra başka bir kimse daha o ipi tuttu ve o da yükseldi ondan sonra bir kimse daha o ipi tuttu o da yükseldi sonra bir adam daha o ipi tuttu fakat ip koptu, ip bağlandı o da yükseldi. Bunun üzerine Ebû Bekir dedi ki: Ey Allah'ın Rasûlü! anam babam sana feda olsun… Müsaade ediniz de bu rüyayı ben yorumlayayım. Rasûlüllah (ﷺ); Yorumla bakalım dedi ve Ebû Bekir şöyle yorumladı: Gölgelik yapan bulut İslam'dır, akan yağ ve bal Kur'ân'ın yumuşaklığı ve tadıdır. Çok veya az alanlar ise Kur'ân'dan nasibini az veya çok almış kimselerdir. Gökten yere doğru uzatılan ip ise üzerinde bulunduğun hak olan İslam'dır. Siz onu tutmuşsunuz Allah'ta sizi yükseltecektir. Sizden sonra o hakkı başka bir kimse tutacak ve onunla yükselecektir. Onun peşinden başka biri tutacak; O'da onunla yükselecektir. Sonra başka biri tutacak onun yüzünden ip kopacak sonra bağlanacak ve oda onunla yükselecektir.
Ey Allah'ın Rasûlü! bu yorumlamada doğru mu? Yoksa yanlış mı? yaptım. Rasûlüllah (ﷺ): “Bir kısmını doğru bir kısmını yanlış yorumladın” buyurdular. Bunun üzerine Ebû Bekir: Ey Allah'ın Rasûlü! Anam babam sana feda olsun yemin ederim ki yanıldığım tarafı bana söyleyeceksiniz. Rasûlüllah (ﷺ): “Yemin etme” buyurdular. (Müslim, Rüya: 3; İbn Mâce: Rüya: 10)
Tirmizî: Bu hadis hasen sahihtir.
2463- Semure b. Cündüp (رضي الله عنه)'den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (ﷺ), sabah namazını kıldırdıktan sonra yüzünü cemaate çevirir ve bu gece rüya göreniniz var mı?” diye sorardı. (Buhârî, Ta'bir: 48)
Tirmizî: Bu hadis hasen sahihtir.
Bu hadis, Avf'tan, Cerir b. Hâzim'den, Ebû Reca'dan, Semure'den daha uzun bir şekilde rivâyet edilmiştir.
Tirmizî: Aynı şekilde Muhammed b. Beşşâr bu hadisi Vehb b. Cerîr'den kısa olarak rivâyet etmiştir.