Sünen-i Tirmizi - 37 - İLİM KİTABI - 19- Âlim Mi Üstün Yoksa İbadet Edip Duran Mı?

19- Âlim Mi Üstün Yoksa İbadet Edip Duran Mı?

Sünen-i Tirmizi: 37 - İLİM KİTABI: 19- Âlim Mi Üstün Yoksa İbadet Edip Duran Mı?

Tarih: 22 Mart 2024 Cuma
0 cevap verildi, 1 değerlendirme yapıldı, 2 görüntülendi.
5/5 - 1 kişi oy verdi.
Bu sayfa 22.03.2024 tarihinden itibaren 2 defa görüntülendi.

19- Âlim Mi Üstün Yoksa İbadet Edip Duran Mı?

2897- İbn Abbâs (رضي الله عنه)'den rivâyete göre, Rasûlüllah () şöyle buyurdu: “Bilerek bir işi yapan âlim bir kimseyi aldatmak binlerce Abidi aldatmaktan şeytana daha zordur.” (İbn Mâce, Mukaddime: 17)

Tirmizî: Bu hadis garib olup sadece bu şekliyle Velid b. Müslim'in rivâyeti olarak bilmekteyiz.

2898- Kays b. Kesîr (رضي الله عنه)'den rivâyete göre, şöyle demiştir: Bir adam Medîne'den Şam'da bulunan Ebû'd Derdâ'nın yanına geldi. O da şöyle dedi. Ey kardeşim seni buraya kadar getiren sebeb nedir? Adam: Rasûlüllah ()'den rivâyet ettiğini haber aldığım bir hadistir diye cevap verdi. Ebû'd Derdâ sen başka bir iş için gelmedin mi dedi. Adam: “Hayır” dedi. Ebû'd Derdâ ticaret için de mi gelmedin dedi. Adam: “Hayır” dedi. Sadece o hadisi öğrenmek için geldim dedi. Bunun üzerine Ebû'd Derdâ şöyle dedi: Ben Rasûlüllah ()'in şöyle buyurduğunu işittim: “Kim ilim elde etmek için bir yol tutarsa Allah'ta onu Cennetine giden yola iletir. Melekler ilim öğrencisinin razı olması için kanatlarını indirirler. Bir âlim için göktekiler ve yerdekiler hatta denizdeki balıklar bile o âlimin bağışlanması için Allah'a yalvarırlar. Âlim bilgili bir kimsenin cahillikle ibadet eden bir kimseye karşı üstünlüğü, Ayın diğer yıldızlara üstünlüğü gibidir.

Âlimler peygamberlerin varisleridirler. Peygamberler miras olarak ne dinar ne de dirhem bırakmışlardır; onlar sadece miras olarak ilim bırakmışlardır. Kim ilimden nasibini alırsa çok büyük hayırlara kavuşmuş olur.” (Ebû Dâvûd, İlim: 17; İbn Mâce, Mukaddime: 27)

Tirmizî: Bu hadisi sadece Âsım b. Reca b. Hayve'nin rivâyetiyle bilmekteyiz. Bence bu hadisin senedi burada olduğu gibi muttasıl değildir. Mahmûd b. Hıdaş aynı senedle bu hadisi bize aktarmıştır. Aynı zamanda bu hadis Âsım b. Reca b. Hayve'den, Velid b. Cemil'den, Kesîr b. Kays'tan ve Ebû'd Derdâ'dan da rivâyet edilmiş olup bu rivâyet Mahmûd b. Hıdaş'ın rivâyetinden daha sahihtir. Muhammed b. İsmail “Bu daha sahihtir” demektedir.

2899- Yezîd b. Seleme (رضي الله عنه)'den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Ey Allah'ın Rasûlü! senden pek çok hadisler işittim sonraki öğrendiklerimin öncekilerini unutturacağından endişe ediyorum bana kapsamlı bir şekilde bir şeyler söyleyiniz dedim şöyle buyurdular: “Bildiğin her konuda yolunu Allah'ın kitabıyla bulmaya çalış.” (Tirmizî rivâyet etmiştir.)

Bu hadisin senedi muttasıl değildir. Bence bu hadis mürseldir. Bana göre İbn Eşva', Yezîd b. Seleme'ye ulaşmamıştır. İbn Eşva'ın ismi Saîd b. Eşva'dır.

2900- Ebû Hüreyre (رضي الله عنه)'den rivâyete göre, Rasûlüllah () şöyle buyurdu: “İki özellik bir münafıkta bir araya gelmez: Ahlak güzelliği ve dini konularda anlayışlılık.” (Tirmizî rivâyet etmiştir.)

Tirmizî: Bu hadis garibtir. Bu hadisin Avf'ın rivâyetinden olduğunu sadece bu ihtiyar Halef b. Eyyûb el Amiri'nin rivâyetiyle bilmekteyiz. Ebû Küreyb ve Muhammed b. Alâ'dan başka bu kimseden hadis rivâyet edeni görmedim. Kendisinin nasıl bir kişi olduğunu da bilmiyorum.

2901- Ebû Umâme el Bâhîlî (رضي الله عنه)'den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah ()'e biri abid diğeri âlim olan iki kimseden bahsedildi de Rasûlüllah () şöyle buyurdu: “Âlim kimsenin abid kimseye karşı üstünlüğü benim sizin en aşağı mertebede olanınıza karşı üstünlüğüm gibidir. Sonra Rasûlüllah () şöyle devam etti: Allah ve Melekleri, göklerin ve yerlerin halkı, hatta yuvasındaki karıncalar hatta balıklar, insanlara hayır ve faydalı şeyler öğreten kimseye dua ederler.” (Dârimî, Mukaddime: 17)

Tirmizî: Bu hadis garibtir.

Tirmizî: Ebû Ammâr Hüseyn b. Hureys el Huzaî'den işittim şöyle diyordu: Fudeyl b. Iyaz'dan işittim şöyle demişti: “Bilen bildiğiyle amel eden ve başkalarına öğreten kişi gökler aleminde büyük kişi olarak çağrılır.”

2902- Ebû Saîd el Hudrî (رضي الله عنه)'den rivâyete göre, Rasûlüllah () şöyle buyurdu: “Mü'min bir kimse Cennete girinceye kadar kulağına gelen herhangi bir hayırlı işten asla doymaz.” (Tirmizî rivâyet etmiştir.)

Tirmizî: Bu hadis hasen garibtir.

2903- Ebû Hüreyre (رضي الله عنه)'den rivâyete göre, Rasûlüllah () şöyle buyurdu: “Değerli bilgiler mü'minin yitik malıdır onu nerede bulursa almaya daha hak sahibidir.” (İbn Mâce, Zühd: 17)

Tirmizî: Bu hadis garib olup sadece bu şekliyle bilmekteyiz. İbrahim b. Fadl el Medenî el Mahzûmî hadis konusunda hafızası yönünden zayıf kabul edilmiştir.

« Önceki
18- Medîne Âlimleri Daha Bilgili Mi Olacaklar?
Sonraki »
1- Selamı Yaygınlaştırmak Gerekir

19- Âlim Mi Üstün Yoksa İbadet Edip Duran Mı? ile ilgili sorular

19- Âlim Mi Üstün Yoksa İbadet Edip Duran Mı? ile ilgili soru ya da tartışma başlatın.

Soru Sor

Bu bölümde 19- Âlim Mi Üstün Yoksa İbadet Edip Duran Mı? ile ilgili soru sorabilirsiniz. Soru sormak için oturum açın..

/500

37 - İLİM KİTABI Hadis-i Şerifler

Whatspp'ta Paylaş

Sünen-i Tirmizi

Sünen-i Tirmizi ©2024

Hakkında

Sünen-i Tirmizi